onsdag 24 april 2013

V. 25+3 och järntabletter samt förvirrad

Är smått förvirrad.

Förra MVC besöket så fick jag en folder med information om Niferex (ihop med alla andra papper), BM sa aldrig att jag skulle börja att äta dessa järntabletter. Hon sa att allt såg bra ut.

Nu på senaste besöket så undrar hon hur det går med järntabletterna och jag såg ut som ett frågeteckan och missförståndet var ett faktum (kom vi fram till).

Idag var jag och lämnade blodprov hos henne, jag informerade att jag inte börjat ta dessa järntabletter ännu då jag först ville börja med blutsaft. Trodde inte det var så "illa" då hon första MVC besöket sa att allt såg bra ut. Hon berättade att blutsaft inte kommer räcka utan jag måste ta tabletterna.

Grejen är den att hon tog aldrig något blodprov på mig sist, då hon inte ansåg det vara behövligt då jag ändå skulle ha så "taskiga" blodvärden då jag inte påbörjat att äta dessa järntabletter. Jag hade hb på 120 och järndepåerna på 21. Hon sa att ifall jag hade haft under 20 så får man börja med järntabletter redan i början av graviditeten.

Har förståss googlat en del och man har på senare tid kommit fram till att det är inte bra att äta järntabletter i onödan då det inte är bra med för mycket järn. Hittade även denna text: "Normalvärdet för ferritin (järndepåerna) är 10-200.. Men för att man ska klara sig som gravid ska man ha över 20".
Jag antar att BM utgick från att man får sämre och sämre jänrdepåer under graviditeten, men jag måste medge att jag hellre hade blivit kollad än att chansa. Så blir jag irriterad på mig själv att jag inte bad om att bli kollad, men det är först nu i efterhand som dessa funderingar kom upp.

Hädan efter ska jag alltid be att få bli kollad, så jag inte tar järn i onödan.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar