måndag 14 januari 2013

V 10+5 och brand i vårt hus

Inatt har vi sovit på hotell....vårt hus brann igår. Rättare sagt vår panna i tvättstugan brann. Kl:18.36 ringde vi SOS och brandmännen var på plats efter bara några minuter. Vi hade lyckats släcka elden själva men hjälp vad mycket rök!

Som tur var, var de tre äldsta barnen ute och lekte på tomten. Det underlättade "arbetet" och älsklings otroligt snabba agerande. Hade det inte varit för han så hade huset brunnit ned.

När "poffet/explosionen" i pannan skedde och propparna stack hade jag precis klivit ur duschen. På nolltid stod älskling där med brandsläckaren (som vi hade fått nyservad för två veckor sen!!!).

Vi andra sprang och hämtade bebisarna. Jag minns att jag bokstavligen sket upp lilla M från golvet. Virade in henne i täcket hon låg på och la henne i vagnen som stod i vardagsrummet. Rullade ut henne på altan. Hur de andra tig sig ut och vad som hände har jag noll koll på. Samtidigt parerade jag med min handduk för att inte springa runt naken.

Älskling hade skrikit till barnen utomhus att de skulle gå längre bort.....jag skrek att de skulle komma och hämta lilla M så jag kunde fixa ngt att klä på mig. Samtidigt berättade jag att det brann i pannan. Kaos utbröt bland barnen och de fick panik (men de kom och Hjälpe till med M).

Syrran med sambo hade startat deras bil och pulat in de minsta. Syrran tog över en gråtandes M. Vi lyckades få ut lilla kaninen vi tog över. Skruttan stod bara på vändplanen framför huset och skrek rakt ut efter sin Laban!

Jag lyckades få på mig skoterkängorna och trosor. Någon kastade mannens jacka och termobrallor.

Jag sprang ut med ytterkläderna i famnen och invirad i handduk. Håret frös till is på en gång. Nu kom brandmännen. Så det tig ett tag innan jag fattade att jag måste klä på mig, trots fler uppmaningar. Till slut stod jag och hoppade sv både adrenalin och frossa.

Morfar (mitt i maten) ringdes in. För ett stöd åt barnen (som för övrigt fick vara hos en av grannarna).

Efter brandbilarna gjort sitt jobb så kom insatschefen och hjälpte oss/informerade om allt. Vi rekommenderades att sova någon annanstans. Så nu ska vi äta frukost, skjutsa skruttan till skolan och åka till huset.

Återkommer...

- Postad från min iPhone

4 kommentarer:

  1. oj! Tur att branden gick att stoppa och att ni agerade så bra. kram

    SvaraRadera
  2. Läskigt!! Tur att det gick så bra och att alla var vakna och kom ut snabbt från röken!
    Hoppas det inte blev rökskador i hemmet.
    Kram

    SvaraRadera
  3. Men fy så obehagligt, vilken tur att det gick bra för er alla!

    SvaraRadera
  4. Usch vad jobbigt! Hoppas allt löser sig snabbt så att ni kommer hem igen bums! Tur att ni alla (inklusive huset hoppas jag) klarade er.
    Kram Hanna

    SvaraRadera