söndag 11 augusti 2013

Förlossningsberättelse

Nu 18 dagar senare finns det lite tid över. Vi beställde en son som sov på nätterna och vaken dagtid, men vi fick en som vill vara vaken på nätterna och när han väl vill sova så gör han det gärna på mammas bröst. Så sömnbristen är ett faktum!

Men fasiken vad jag vill stanna tiden!

Det är fortfarande overkligt att vi nu har tre barn i livet. Det känns fortfarande läskigt att läsa journalen, där det står att vi varit gravida 7 gånger!! och av dessa har vi 3 levande barn. Undrar om jag någonsin kommer att förstå det, likaväl om jag någonsin kommer att känna mig "icke barnlös". Det sitter så hårt i.

Jag vek in tvätt häromdagen, första gången efter förlossningen (maken brukar göra det annars:)). Det kom en stor sorg över mig, att jag aldrig kommer att vara gravid. Aldrig mer känna sparkarna i magen, att jag aldrig mer kommer få använda gravidkläder:/ Det sved till ordentligt, samtidigt som jag tycker det är skönt att blicka framåt. Att vi ska påbörja vårat nya familjeliv "igen"!!!

Jag skapade denna nya blogg av två anledningar, en kommer jag komma in på senare och den andra är att jag ville ha ett passande namn. För vi var redo att skapa vårt "nya familjeliv" när lilla M föddes. Vi var klara då, skulle inte ha fler barn (även ifall önskan om ett tredje fanns där). Men vi var tvungna att sätta stopp.....sen på hennes 5 månaders dag så plussade vi med lillebror och nu är han 18 dagar gammal.

Varför igångsättning?

Vi hade bf 3 augusti, men var övertygad om att inte gå tiden ut då de andra två har kommit ca 2 veckor innan bf.

Jag var hos BM, en vikarie då min ordinarie var på semester i v. 37+4. Oh, gud vad jag önskade att jag hade haft denna underbara kvinna vid namn Lillemor. Hon gjorde, enligt mitt önskemål en koll "där nere" för att kolla status. Då vi var nervösa att det skulle komma igång snart, då slemproppen hade börjat komma redan två veckor tidigare (v. 35+4) och i och med denna kom så började jag få mycket sammandragningar och förvärkar.

Hon mätte magen och tyckte den skenat iväg något. Undersökningen visade på mjuk cervix, men bakåtlutat (som jag i efterhand fått veta att den alltid är tills förlossningen är igång). Hon skrev en remiss till vårt 1:a hands val sjukhus för ett tillväxt ultraljud.

Jag hade fått en tid till 30/7....alltså 3 dagar innan bf?!! Så jag ringde, och ifrågasatte hur dem tänkte då vi alltid får barn tidigare och att det fanns en oro att barnet var för stort. Så de ordnade en tid i v. 38+2, på ett annat sjukhus som var vårt 2:a hands val.

På ultraljudet visade sig att barnet denna dag vägde 4400kg!!! Samt att jag hade på gränsen för mycket fostervatten (polyhdraminos). Detta gemensamt gjorde att de gärna ville sätta igång mig, så en undersökning gjordes (och jag är helt övertygad om att läkaren gjorde både hinnsvepning och drog rejält i tappen). För strax efter började jag få förvärkar och sammandragningar, sådär som jag hade haft i två veckor men mer regelbundet. Jag blödde också en del, vilket var helt normalt.

Vi fick en tid inbokad för igångsättning redan dagen efter, i v. 38+3.


Förlossningen
Kl: 9.15
Vi kom in till förlossningen kl. 9.15. Nu hade han fixerat sitt huvud och cervix var helt utplånad och jag var öppen 6 cm!!! Helt galet, då jag inte kände mer än jag gjort de senaste 2-3 veckorna. CTG och hjärtslagen var helt normala. Planeringen var att sätta en ballong för att vidga mig och sedan ta fosterhinnerna, men detta behövdes alltså inte då jag var så pass öppen.

Kl: 11.00
Jag och BM pratade om ev. smärtlindring, jag ville använda min TENS som jag hade gjort med lilla M. Till min besvikelse kanske detta inte gick då de gärna ville sätta skalpelektrod på honom pga det var en igångsättning och barnen kunde ibland bli stressade av detta. Eftersom jag och maken resonerade så att hans hälsa fick gå före min smärta så ville jag i sådant fall testa lustgas (som jag hade med skruttan för 9 år sen).

Kl. 11.45
Jag var öppen 7 cm. De tog fosterhinnorna, och massa vatten forsade ur mig. Efter en kort period kollade de mig igen och jag var öppen 8 cm och det var nu värkarna började kännas. Efter ytterligare kort period började det bli intensivt och jag bad om att få lustgas.

Kl. 13.00
Det börjar trycka neråt och jag använder lustgasen flitigt. Är så arg för att jag inte kan använda TENS, då den gav mig mycket mer smärtlindring. Känner mig bara full av lustgasen.

Kl. 13.19
Jag började få krystvärkar

Kl. 13.51
Världens finaste son, lillebror föds.

Han var så fin och maken så underbarn. Världens bästa BM och undersköterska!!


                                        Jag på förlossningen när jag andas igenom en värk:

2 kommentarer:

  1. Tack för att du delar med dig av eran förlossning. Så underbart att få läsa. Du har gjort ett grymt jobb. Tänk att nu är ni äntligen trebarnsföräldrar, vilken lycka.

    Jag hoppas att lillebror vänder på dygnet snart så att han sover på nätterna istället.

    Många kramar

    SvaraRadera
  2. Alltid lika spännande och fascinerande att läsa om förlossningar.

    www.mammatea.se

    SvaraRadera