fredag 21 december 2012

Missfallsrisk etc.

Jag kollade i mitt arkiv (november 2011) när jag var "nygravid" med lilla M.

Vår dåvarande läkare på privatkliniken gav oss information om missfall. Om man sett ett pickande hjärta slå i v 7-8 så är risken för missfall ca 5-8%. Efter v. 8 sjunker detta till mindre än 5%. Jag pratade strax efter detta med en professor som jobbar inom screening/fostermedicin som bekräftade det vår privata läkare berättade. Så antagligen finns det forskning på detta. Han berättade även att efter v. 12 är det endast några få % för missfall . Alla har en risk på ca 2% att föda ett skadat/dött barn pga vår biologi fungerar som den gör.

Jag vet att jag har läst att de tidiga missfallen oftast sker inom v. 8. Minns inte vart jag läst det.

När jag var hos min gynläkare i veckan så frågade jag henne om detta. Hon sa att man vet ingenting. Vet inte riktigt om jag kan tro på henne. Jag misstänker att hon inte är riktigt påläst om det som skett i Sverige då hon endast jobbat i Sverige några månader.....så jag väljer att lita på de andra två jag fått information om. Tidigare när jag googlat lite så hade många hört samma som mig, men det fanns även de som gjort inlägg om att de drabbats av missfall trots pickande hjärta. Men jag väljer att tro att de var inom dessa 5-8%. Det blir ju ändå en del av hela Sveriges gravida befolkning. Men det är skönare att veta att risken ligger på 8% än 20% som det står i tidningarna/böckerna.

- Postad från min iPhone

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar